מדפסת תלת מימד – מה תוכלו להדפיס בה? 

לאורך שנים רבות מומחים מכל העולם חיפשו אחר טכנולוגיה שתאפשר הדפסת תלת מימד להמונים וכיום ניתן לומר סוף סוף שזה קורה. אם בעבר הלא רחוק מדפסת תלת מימד הייתה נחלתם של ארגונים ומפעלים בלבד, היום כל אחד יכול לרכוש לעצמו מדפסת, לתכנת אותה, ליצור לו מוצרים שונים ופשוט הדפיס בבית. האם זה מסובך? ממש לא, כדאי להמשיך לקרוא. 

קצת על הדפסת תלת מימדית

כאשר אנו מדברים על הדפסת תלת מימדית אנו למעשה מדברים על הדפסה בשכבות דקות. במדפסת הרגילה שלנו למשל מדובר על התזה של צבע על גבי נייר, ההבדל בינה ובין טכנולוגיה של הדפסת תלת מימד הוא שבה נעשה שימוש בהדפסת שכבות וכך ניתן לקחת חומרים מסוימים וליצור מהם מודלים, צורות ומוצרים של ממש. 

החומרים בהם עושים שימוש במדפסת תלת מימד

בתוך מדפסת תלת מימד ניתן להכניס חומרים פולימריים שונים שאנו מכירים במילה הפשוטה פלסטיק, אבקות מתכת, חומרי אכילה וחומרים קרמיים שונים. ניתן להדפיס באמצעות הדפסת תלת מימדית כמעט כל דבר, מצעצועים לילדים, מוצרים לשימוש רפואי כמו שתלים, מוצרי אבטיפוס של דגמים שונים לתעשייה, מוצרי דגמים לאדריכלים, אפילו חלקי חילוף למכוניות. טכנולוגיה מסוג זה אינה מוגבלת רק לתעשייה, ניתן לראות איך אנשים פרטיים עושים בה שימוש לצרכים פרטיים ואפילו יוצרים צעצועים עבור ילדיהם.

אילו שיטות יש להדפסת תלת מימד?

ישנן כמה טכנולוגיות של הדפסת תלת מימדית כאשר הראשונה פותחה על ידי החברה שפיתחה לראשונה הדפסת תלת מימד ושמה של הטכנולוגיה הוא סטריאו ליתוגרפיה. בשיטה זו נעשה שימוש בחומרים פולימריים, כאשר המדפסת מייצרת קרן לייזר אשר ממצקת את התמיסה הנוזלית בשכבות עד ליצירת המוצר. מדובר על שיטה מדויקת במיוחד אך בסיומה לעיתים יש צורך לבצע לדגם ניקוי, ליטוש ואף צביעה. השיטה השנייה של הדפסת תלת מימד היא מסוג DLP ולמרות שהיא דומה מאוד לשיטה הקודמת, כאן כל שכבת המוצר נעשית בפעם אחת. מדובר על שיטה חסכונית יותר ורבים בוחרים בה כיום. גם בה יש צורך לבצע ליטוש, ניקוי וצביעה של הדגם. 

שיטות נוספות של ההדפסה הן SLM ו-SLS, בהן קרן לייזר מייצרת בכל פעם שכבה אחת דקה של התכת אבקת פלסטיק או של מתכת. השיטה האחרונה היא שיטת הדפסה המבוססת על התכה בחום. בשיטה זו מכניסים אל תוך המכונה חוטים מפלסטיק וגם כאן ההדפסה היא בשכבות עד לקבלת המוצר המוגמר.

השימוש הביתי לעומת השימוש התעשייתי 

אין ספק כי כל התחום של הדפסת תלת מימד עלה מדרגה בשנים האחרונות, הן בפן המקצועי תעשייתי והן בפן הפרטי של כל אדם לעצמו. מצד אחד אפשר להדפיס רקמה אנושית לצורך רפואי וליצור שתלים בהם נעשה שימוש בניתוחים, ומצד שני כל אמא ואבא יכולים ליצור משחק פלסטיק ייחודי עבור הילדים שלהם. 

מדפסת תלת מימד בבית תאפשר ליצור המון אביזרים שגם יהיו שימושיים ביום יום, בהתאמה מדויקת לצרכים של הבית. למשל, יש אנשים שמייצרים עבור עצמם סכו"ם לבית, מסגרות למשקפיים, פריטי אקססוריז ייחודיים שהם לא מצליחים למצוא לקנייה ועוד. היתרון המשמעותי שיש כיום לצרכן הפרטי היא היכולת לרכוש מכונות הדפסת תלת מימד לבית במחיר סביר ולהתחיל ליצור את המוצרים הפרטיים של הבית באופן הכי מדויק שקיים.

קרדיט תמונה: freepik
אהבתם? שתפו פוסט זה!
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב twitter